Navigazione veloce

Op het eerste gezicht lijkt Lyle, Lyle, Crocodile weer een overdreven bewerking van een geliefd kinderboek.Het heeft een meer "realistische" maar nog steeds cartoonachtige CG-weergave van een klassiek personage (zoals Peter Rabbit of Clifford the Big Red Dog); een setting in een verhalenboek - dat wil zeggen, vaag Canadees ogend - New York City (ook zoals Clifford); en flagrante stemcasting van beroemdheden (met Shawn Mendes als Lyle!).

De rest van de cast is echter een beetje meer eclectisch en high-end dan normaal.De ouders van zijn jonge menselijke held worden gespeeld door Constance Wu, die onlangs twee hits had met Hustlers en Crazy Rich Asians, en de geweldige acteur Scoot McNairy.Bovendien heeft Lyle een prominente rol voor de viervoudige Oscar-genomineerde (en eenmalige winnaar) Javier Bardem.En het personage eist dat de grimmige ster van No Country for Old Men en Skyfall bretels draagt, kleurrijke rookbommen gooit en soft-shoe oefent met een CG-krokodil.Wat is hier aan de hand?

Het is niet zo ongebruikelijk dat een grote ster tijd vastlegt in een film voor kinderen, vooral als ze zelf jongere kinderen hebben, zoals Bardem doet.Overigens is de rol van Hector P.Valenti, een gezellige wannabe "ster van toneel en scherm" volgens zijn visitekaartje, die de zingende niet-sprekende krokodil Lyle ontdekt in een vervallen dierenwinkel, deelt een aantal raakvlakken met Bardem's recente wending als een charmante maar toch caddie Desi Arnaz in Being the Ricardos.Beide personages zijn geboren entertainers, die evenzeer in staat zijn om vertrouwen en argwaan te wekken.Onder normale omstandigheden zou Bardems optreden hier waarschijnlijk logisch zijn.Maar deze versie van Lyle, Lyle, Crocodile zijn geen normale omstandigheden.

In sommige opzichten is dit een goede zaak.De film verdraait Bernard Wabers reeks prentenboeken over de appartementsgezinde Lyle niet; er zijn niet veel transparante pogingen om de gunst van hedendaagse kinderen te winnen.Lyle dept niet, of komt niet in Fortnite; zijn gebrek aan dialoog is een zegen.Zelfs de modernste elementen van de film - de aanwezigheid van superstervocalist Mendes, die een reeks stroperige popnummers zingt, samengesteld door songwriters du jour Benj Pasek en Justin Paul (Dear Evan Hansen, The Greatest Showman) - spreken tot een verlangen om iets te maken dat lijkt op een ouderwetse musical. (Er zijn ongeveer vijf muzikale nummers, en er hadden er waarschijnlijk meer moeten zijn.) De film is een ernstig verhaal over de door angst geteisterde jonge Josh (Winslow Fegley) die zich aanpast aan het leven in een nieuwe stad met de hulp van zijn nieuwe vriend Lyle, die last heeft van plankenkoorts.

Maar Lyle, Lyle, Crocodile is verrassend verwarrend voor een film over de zachtaardige capriolen van een kind en een zingende krokodil.Centraal in die verwarring staat Bardem, die een personage speelt dat rechtstreeks uit de boeken is geïmporteerd.De film begint met wat in wezen een remake is van de klassieke Looney Tunes-korte 'One Froggy Evening', die alleen werd gespeeld voor pathos in plaats van om te lachen.Valenti wordt voor het eerst gezien terwijl hij zich een weg baant naar een auditie voor een show die hem al heeft afgewezen.Hij is duidelijk wanhopig op zoek naar een soort showbizz-succes, dus als hij Lyle ontdekt, ziet hij een kaartje voor de grote tijd.Hij traint de jonge krokodil in een uitgebreid zang-en-dansnummer, dat Bardem en de schattig geanimeerde Lyle met veel enthousiasme uitvoeren, en huurt een theater om op te treden voor het publiek.Lyle wordt nerveus en zwijgt, net als die gekmakende cartoonkikker, wat leidt tot Valenti's financiële ondergang.Dus gaat hij op pad om wat geld te verdienen (doen wie weet wat) en zichzelf uit zijn schulden graven, Lyle achterlatend in een appartement in Manhattan om ontdekt te worden door Josh en zijn familie.

Maar wanneer Valenti terugkeert om zijn krokodil terug te halen, wordt de film vreemd troebel.Is dit personage een grillige dromer?Zijn bizarre outfits en onmiddellijke acceptatie van een zingende maar niet-sprekende krokodil suggereren dat.Toch wordt hij ook neergezet als een oplichter en een charlatan, in de hoop Lyle uit te buiten voor roem en fortuin.Op een bepaald moment in de film lijkt hij Lyle te hebben verkocht en hem verraden aan dierencontrole, voor een zogenaamd voordeel dat nooit echt werkelijkheid wordt en eigenlijk helemaal in strijd lijkt met wat hij wil voor de rest van de film.Later, nadat hij zichzelf heeft verlost, verwijst hij ook naar het zijn van Lyle's manager, ondanks dat hij lijkt op een man die hunkert naar het podium, niet achter de schermen aan het rondrijden en dealen. (Ik dacht dat mijn verwarring misschien een hersenspinsel van een oude man was, maar een 6-jarige consultant die met mij naar de film keek, bevestigde dat Valenti's motivaties weinig zin hadden.) Is hij gewoon een agent van chaos?Is deze man echt ziek?

Bardem doet zijn best om met de stoten mee te gaan, misschien in de hoop dat als hij de dingen lang genoeg in beweging houdt, als hij genoeg rookbommen gooit en met genoeg ijver danst, hij een echte karakterboog zal ontdekken, zelfs als het een gekke is.In plaats daarvan is zijn oprechte maar verspreide uitvoering kenmerkend voor de hele film.Lyle, Lyle, Crocodile voelt alsof het is herschreven en herwerkt tot incoherentie; het is een film die nooit vat krijgt op de problemen die zijn mensen zouden moeten oplossen, en komt vooral tot leven wanneer de personages zingen en dansen.Het vereist de bewonderenswaardige bereidheid van Javier Bardem om na een carrière vol zwaardere rollen in een hoge hoed rond te scharrelen, en maakt er een onnodig ingewikkelde WTF van.

Tutte le categorie: andere