Hurtig navigation

Ved første øjekast ligner Lyle, Lyle, Crocodile endnu en overdreven tilpasning af en elsket børnebog.Den har en mere "realistisk" men stadig tegneserieagtig CG-gengivelse af en klassisk karakter (som Peter Rabbit eller Clifford the Big Red Dog); en indstilling i storybook - hvilket vil sige vagt canadisk udseende - New York City (også ligesom Clifford); og uhyggelig berømthedsstemmecasting (med Shawn Mendes som Lyle!).

Resten af ​​rollebesætningen er dog lidt mere eklektisk og high-end end normalt.Forældrene til dens unge menneskelige helt spilles af Constance Wu, som har haft to nylige hits med Hustlers og Crazy Rich Asians, og den vidunderlige karakterskuespiller Scoot McNairy.Desuden har Lyle en fremhævet rolle som den firdobbelte Oscar-nominerede (og engangsvinder) Javier Bardem.Og karakteren kræver, at den forbudte stjerne i No Country for Old Men og Skyfall bærer seler, kaster farverige røgbomber og træner bløde sko med en CG-krok.Hvad sker der her?

Det er ikke så usædvanligt, at en stor stjerne registrerer tid i en film for børn, især når de har deres egne yngre børn, som Bardem gør.For den sags skyld, rollen som Hector P.Valenti, en selskabelig wannabe "stjerne på scenen og skærmen" ifølge hans visitkort, som opdager den syngende-ikke-talende krokodille Lyle i en nedslidt dyrebutik, deler noget fælles fodslag med Bardems nylige tur som en charmerende, men alligevel caddish Desi Arnaz i Being the Ricardos.Begge karakterer er fødte entertainere, der lige er i stand til at vække tillid og mistænksomhed.Under normale omstændigheder ville Bardems optræden her nok give en form for mening.Men denne version af Lyle, Lyle, Crocodile er ikke normale omstændigheder.

På nogle måder er dette en god ting.Filmen perverterer ikke Bernard Wabers serie af billedbøger om den lejlighedsboende Lyle; der er ikke mange gennemsigtige forsøg på at vinde nutidige børns gunst.Lyle dupper ikke eller kommer ind i Fortnite; hans mangel på dialog er en velsignelse.Selv filmens mest moderne elementer - tilstedeværelsen af ​​superstjernevokalisten Mendes, der laver en række sirupsagtige popnumre kurateret af sangskriverne du jour Benj Pasek og Justin Paul (Dear Evan Hansen, The Greatest Showman) - taler til et ønske om at lave noget, der ligner en gammeldags musical. (Der er omkring fem musiknumre, og der burde nok have været flere.) Filmen er en alvorlig historie om den angstramte unge Josh (Winslow Fegley), der tilpasser sig livet i en ny by med hjælp fra sin nye ven Lyle, som lider af sceneskræk.

Alligevel er Lyle, Lyle, Crocodile overraskende forvirrende for en film om et barns og en syngende krokodilles sødmefulde krumspring.I centrum af den forvirring er Bardem, der spiller en karakter, der er importeret direkte fra bøgerne.Filmen begynder med, hvad der i det væsentlige er en genindspilning af den klassiske Looney Tunes-kort "One Froggy Evening", kun spillet for patos i stedet for grin.Valenti ses første gang flamme sig ind i en audition til et show, der allerede har afvist ham.Han er tydeligvis desperat efter en form for showbiz-succes, så da han opdager Lyle, ser han en billet til den store tid.Han træner den unge krokok i et kunstfærdigt sang-og-dans-nummer, som Bardem og den sødt animerede Lyle opfører med stor velbehag, og lejer et teater for at opføre for offentligheden.Lyle bliver nervøs og bliver tavs, ligesom den vanvittige tegneseriefrø, der fører til Valentis økonomiske ruin.Så han går på vejen for at tjene nogle penge (gør hvem ved hvad) og graver sig ud af sin gæld og efterlader Lyle i en lejlighed på Manhattan for at blive opdaget af Josh og hans familie.

Men da Valenti vender tilbage for at generobre sin krokodille, bliver filmen underligt grumset.Er denne karakter en finurlig drømmer?Hans besynderlige outfits og øjeblikkelige accept af en syngende-men-ikke-talende krokodille tyder på det.Alligevel er han også udformet som en hustler og en charlatan, i håb om at udnytte Lyle til berømmelse og formue.På et tidspunkt i filmen ser det ud til, at han har solgt Lyle ud og overrasket ham til dyrekontrol, for en formodet fordel, der aldrig rigtig bliver til virkelighed og faktisk virker helt i modstrid med, hvad han ønsker i resten af ​​filmen.Senere, efter at have forløst sig selv, refererer han også til at være Lyles manager, på trods af at han virker som en fyr, der higer efter scenen, ikke bag kulisserne, der triller og handler. (Jeg troede, at min forvirring måske var en gammelmands hjernetåge, men en 6-årig konsulent, der så filmen sammen med mig, bekræftede, at Valentis motivationer ikke gav mening.) Er han bare en kaosagent?Er denne mand virkelig syg?

Bardem gør sit bedste for at rulle med slagene, måske i håb om, at hvis han holder tingene i gang længe nok, hvis han kaster nok røgbomber og danser med nok iver, vil han opdage en egentlig karakterbue, selvom det er en dum en.I stedet er hans oprigtige, men spredte præstation emblematisk for hele filmen.Lyle, Lyle, Crocodile føles som om den er blevet omskrevet og omarbejdet til usammenhæng; det er en film, der aldrig får styr på de problemer, dens mennesker formodes at løse, og som hovedsageligt bliver levende, når dens karakterer synger og danser.Det kræver Javier Bardems beundringsværdige vilje til at tumle rundt i en høj hat efter en karriere fuld af tungere roller, og det gør det til en unødvendigt indviklet WTF.

Alle kategorier: Andre varer